StartBoard

Een logo laten maken: deze input heeft de designer nodig

21 oktober 2018 - Heleen Tiemens

Een logo laten maken: deze input heeft de designer nodig

Een logo laten maken door een designer is ideaal. Het garandeert je van een professioneel resultaat; een logo dat in elk formaat haarscherp is met altijd exact dezelfde kleuren. Waar je alleen niét verzekerd van bent, is of het logo wel echt bij jouw bedrijf past. Dit aspect van logo-ontwerp heb je zelf in handen. Jíj bent namelijk diegene die de designer input geeft.

Niet verkeerd dus om goed over de briefing na te denken. Dit is hét moment om de designer input te geven. In deze blog lees je daarom welke onderwerpen bepalend zijn voor het logo. Belangrijk om deze door te spreken, want een logo laten maken doe je naar alle waarschijnlijkheid maar één keer. Met de juiste input vergroot je de kans dat je het eindresultaat ook echt perfect vindt.

logo laten ontwerpen

Bedrijfsnaam

Een logo is het beeldmerk van de bedrijfsnaam. Maar niet de hele bedrijfsnaam hoeft per se in het logo voor te komen. Het merkteken van Nike, de swoosh, bevat immers geen enkele letter. Dit is natuurlijk een extreem bekend voorbeeld. Maar het laat wel zien dat een logo echt niet altijd de volledige bedrijfsnaam hoeft te bevatten. Goed om hier dus vooraf over na te denken: waar gaat jouw voorkeur naar uit?

Bedrijfsidentiteit

Voor een designer is het een must om te begrijpen wat jouw bedrijf doet. Wat zijn de kernwaarden en USP’s (unique selling points)? Als een bedrijf bijvoorbeeld staat voor innovatie of duurzaamheid, dan zal dit logo er logischerwijs heel anders uit gaan zien dan wanneer een bedrijf staat voor zorgzaamheid of creativiteit.

Slogan

Mocht je nou een hele korte bedrijfsnaam hebben waarbij het niet meteen duidelijk is wat jouw bedrijf doet, dan kan je overwegen om een slogan aan het logo toe te voegen. In één oogopslag weet je klant dan waar je voor staat. Voor het bepalen van de slogan, moet je terug naar de essentie van je bedrijf: waar maakt het zich precies sterk voor? Wat is het motto? In het geval van Nike: just do it!

slogan

Doelgroep

Ook bepalend voor het uiterlijk van het logo is de doelgroep waarop je bedrijf zich richt. Zijn dat avonturiers, zakenmensen, gamers of sporters? Alleenstaanden of ouders? Kinderen, tieners, volwassenen of ouderen? Het is de reden waarom een basisschool een speels logo heeft en een laptopmerk een zakelijke. Waarom een zorginstelling een meer ingetogen logo heeft en een beautymerk juist een hele stilistische.

Kleur

De kleur is enorm bepalend voor het gevoel dat je krijgt bij een logo. Elke kleur roept een bepaalde emotie op. Zo staat rood voor kracht, passie en lef. Oranje voor optimisme, spontaniteit en motivatie. En groen voor balans, stabiliteit en groei. Niet vreemd dat een grafisch designer – een beelddenker bij uitstek – na jouw briefing al meteen ideeën heeft over de kleur. Door vervolgens te kiezen uit oneindige tinten, intensiteiten en verzadigingen, wekt hij of zij precies die ene emotie op.

Typografie

De typografie is misschien wel het belangrijkste element in een logo. De variëteit in lettertypes is enorm; met afgeronde en strakke letters, vette letters en dunne letters. Al met al zijn ze erg bepalend voor de uitstraling. Zo straalt een strakke letter met veel tussenruimte zakelijkheid en exclusiviteit uit. Een handgeschreven of decoratieve letter daarentegen heeft een toegankelijke en speelse uitstraling, en een ronde letter geeft een logo al snel een uitgebalanceerd karakter.

logo laten maken

De logo's die je mooi vindt

Na een goede briefing kan je een designer gerust de vrije hand geven en je laten verrassen met het resultaat. Maar heb je een voorkeur voor een bepaald logo? Spreken bepaalde kleuren, lettertypes en stijlen jou in het bijzonder aan? Laat dit dan zeker vooraf weten; jij bent immers de ondernemer achter het bedrijf en hebt misschien allang een mening gevormd over wat je wél wilt en wat zeker niét.

Een logo laten maken

Bij StartBoard kan je jouw logo laten maken door een grafisch designer. Een telefonisch interview waarin je input geeft, vormt altijd het startpunt van het ontwerpproces. Omdat het logo een essentieel onderdeel is van je bedrijfsvoering, ben je bij ons vanzelfsprekend nauw betrokken bij het ontwerpproces: de designer draagt verschillende concepten aan waarop je feedback kan geven. Deze werkwijze garandeert ons én jou van een eindresultaat dat ook echt perfect is.

facebook LinkedIn

Benieuwd naar meer? Laat het weten!

Naam:
Email:
Telefoonummer:
Interesse in:

Laten ontwerpen?

logo laten maken

Logo Een uniek logo zorgt voor identiteit en dat klanten de onderneming herkennen

Huisstijl laten maken

Huisstijl Een passende en fraaie huisstijl om vertrouwen te wekken richting klanten e/o opdrachtgevers

Telefoonnummer StartBoard033 2340 555