StartBoard

Ondernemingsplan massage- en schoonheidssalon

Voor o.a. beautysalons, massagesalons, schoonheidssalons, pedicurepraktijken

Heeft u de knoop doorgehakt en besloten te starten als zelfstandige in de schoonheidsbranche? Dan is het schrijven van een ondernemingsplan voor uw schoonheidssalon (ook wel ‘bedrijfsplan’ of ‘businessplan’ genoemd) heel belangrijk. Of u nu een massagesalon gaat openen, een pedicurepraktijk wilt overnemen of als zelfstandig schoonheidsspecialiste gaat beginnen: een goede start begint bij het schrijven van een businessplan.

In dit artikel helpen we u op weg: we leggen uit waarom een goed ondernemingsplan zo belangrijk is en vertellen u waar een goed ondernemingsplan voor deze branche aan moet voldoen. Ook vertellen we wat StartBoard voor u kan betekenen als startende ondernemer in de schoonheidsbranche.

Ondernemingsplan schoonheidssalon

Waarom een ondernemingsplan voor schoonheids- en massagesalons belangrijk is

In een bedrijfsplan werkt de startende ondernemer zijn of haar plannen concreet uit. Er wordt netjes en zorgvuldig op een rijtje gezet wat de doelen van de onderneming zijn en hoe deze bereikt zullen worden. Daarbij wordt aandacht besteed aan kansen, maar ook aan bedreigingen en hoe hier mee zal worden omgegaan.

Op deze manier ontstaat er een helder overzicht van hoe de toekomstige onderneming zal gaan functioneren. Het plan zorgt voor handvaten voor de ondernemer en geeft anderen, zoals uw financiers of pandeigenaar, inzicht in wat u met uw zaak van plan bent.

Een goed ondernemingsplan is dan ook onmisbaar bij het aanvragen van financiering. Of het nu gaat om het overtuigen van een investeerder, het aanvragen van een lening bij de bank of het overtuigen van de verhuurder van een bedrijfspand: u zult veel geloofwaardiger en serieuzer overkomen met een goed businessplan.

Want weet u waar banken en investeerders van leven? Van het geld mét rente dat zij van ondernemers als u terug krijgen. En weet u waar verhuurders van leven? Juist, van het geld dat zij van u ontvangen. Kortom: u moet hen ervan overtuigen dat u met uw onderneming voldoende geld in het laatje zal brengen. Dit kan enkel en alleen met behulp van een goed geschreven bedrijfsplan.

Dit komt aan bod in een goed bedrijfsplan voor een massage- en schoonheidssalon

In ieder goed ondernemingsplan (lees: een ondernemingsplan dat gefinancierd zal worden) dient aandacht besteed te worden aan de volgende punten:

  • De ondernemer: wie bent u, wat zijn uw drijfveren en waarom wilt u starten in deze branche? Heeft u de juiste papieren en welke relevante opleidingen heeft u gevolgd?
  • Een korte en krachtige uiteenzetting van uw bedrijfsidee: Beschrijf in één á twee A4tjes wat precies uw idee is en waarom dat zo goed is;
  • Hoe gaat u uw schoonheidssalon in de markt zetten? Het van belang om een goed plan te hebben op het gebied van marketing. Hoe gaat u klanten trekken? Gaat u reclame maken? Wat wordt uw strategie met het internet? Wat maakt u uniek ten opzichte van uw concurrenten?
  • Een financieel plan: om erachter te komen of uw onderneming levensvatbaar is, moet er een geloofwaardige verwachting van de omzet en de kosten worden gemaakt;
  • Hoe gaat u zorgen dat u zich met uw salon aan alle regels houdt? Zijn er vergunningen nodig en welke verzekeringen gaat u afsluiten?
  • Waar u vooral op moet letten bij het schrijven van een businessplan voor een schoonheids- of massagesalon

    Iedere branche is anders. Dat weten we bij StartBoard maar al te goed. Een bepaalde opzet van het plan kan perfect werken voor bijvoorbeeld de horeca, maar totaal niet geschikt zijn voor schoonheids- en massagesalons.

    Bij het schrijven van een goed ondernemingsplan voor schoonheids- en massagesalons dient u vooral te letten op de zaken die voor een succesvolle start in deze branche van belang zijn. Wij vinden dat met name de volgende punten specifiek belangrijk zijn voor startende schoonheidsspecialistes en massagesalons.

    Een gevarieerd doch selectief aanbod

    Bij StartBoard hebben we gemerkt dat startende schoonheidsspecialistes vaak één van de twee volgende fouten maken: ze willen te veel behandelingen aanbieden óf juist te weinig. Zestien verschillende soorten schoudermassages is te veel. Het zal tot onduidelijkheid leiden bij uw klanten, en bij uzelf. Als startende praktijk is het dan ook beter om enkele goede behandelingen te kunnen geven dan zestig matige.

    Dus: keep it simple, maar ook weer niet té simpel. Veel mensen willen schoudermassages, maar uw doelgroep wordt een stuk groter wanneer u ook rug-, voet- en full-body-massages gaat aanbieden. Probeer hier dus een evenwicht in te vinden.

    Leveranciers

    Zonder producten kunt u niet werken. Ook kunt u tevreden klanten bijvoorbeeld lotions en zalfjes meegeven voor thuisgebruik. Het is dus erg belangrijk om goed na te denken over hoe u deze gaat inkopen. Sluit u een contract af met een leverancier? Bestelt u via een groothandel of direct bij de fabrikant? Via internet of in de winkel? Gaat u voor de beste kwaliteit en investeert u hierin of doet u het liever anders?

    Zorgen voor voldoende marge

    Hierop aansluitend is het creëren van voldoende marge op uw producten en diensten erg belangrijk. Wanneer u dus gaat werken met dure producten, moet u ook hoge prijzen rekenen. In het financiële gedeelte van uw ondernemingsplan dient dit goed uitgewerkt te worden, zodat investeerders kunnen zien dat u winst kunt maken.

    Uw online vindbaarheid

    Tegenwoordig zoekt een groot deel van de consumenten online naar een schoonheidsspecialiste of een massagesalon. Het is dus erg belangrijk dat u online goed gevonden kunt worden. Hoe gaat u dit aanpakken? Gaat u adverteren via sociale media? Gaat u een website maken en hoe gaat u zorgen dat mensen u via Google kunnen vinden?

    Ondernemingsplan beautysalon

    De locatie

    Het is belangrijk om uw praktijk op een goede locatie te vestigen. Dit betekent vooral dat deze goed bereikbaar en vindbaar moet zijn, maar ook weer niet te duur. Om kosten te besparen kan het een goed idee zijn om de praktijk bijvoorbeeld in een verbouwde garage aan huis te vestigen, maar dan dient het wel duidelijk te zijn voor uw klanten waar ze heen moeten. Een duidelijk zichtbare locatie verhoogt de aantrekkingskracht van uw salon.

    De uitstraling van uw praktijk

    De locatie is ook van belang voor de uitstraling van uw massagesalon of beautysalon. Niemand zal zich immers graag laten behandelen in een met onkruid begroeide garage. Zorg ook voor een nette, professionele uitstraling. Laat uw salon heerlijk geuren, hang al uw diploma’s goed in het zicht en zorg voor een comfortabele wachtkamer en toilet. Schenk hier in uw plan dus ook voldoende aandacht aan.

    Hulp nodig bij het schrijven van uw ondernemingsplan?

    Wij hopen u met dit artikel een flink stuk op weg te hebben geholpen. We wensen u dan ook veel succes met het schrijven van uw eigen plan. Komt u er niet uit en zoekt u hulp bij het schrijven van uw ondernemingsplan? Of zit u met andere vragen omtrent het starten van uw beauty- en wellness onderneming? Aarzel dan niet om contact op te nemen.

    Bij StartBoard hebben we er inmiddels voor gezorgd dat tientallen schoonheids- en massagesalons een vliegende start konden maken. Dit door het geven van advies op maat en het helpen schrijven van ondernemingsplannen die gefinancierd worden. Kijk dus ook eens hier om erachter te komen hoe we ook u kunnen helpen succesvol te worden!

    facebook LinkedIn

    Benieuwd naar meer? Laat het weten!

    Naam:
    Email:
    Telefoonummer:
    Interesse in:

    Op laten stellen?

    ondernemnigsplan laten maken

    Ondernemingsplan Een sterk en beknopt ondernemingsplan voor succesvolle financieringsaanvragen

    Telefoonnummer StartBoard033 2340 555