StartBoard

Ondernemingsplan kinderdagverblijf schrijven

Van buitenschoolseopvang (BSO) tot kinderdagverblijven en crèches

Ondernemingsplan kinderdagverblijf schrijven

Wil je starten in de kinderopvang? Of je nu een BSO, een peuterspeelzaal of een crèche wilt beginnen: een goed ondernemingsplan voor het kinderdagverblijf is onmisbaar. Een goede start begint immers met het helder en overzichtelijk op papier zetten van hoe jouw onderneming zal gaan functioneren. Dat doe je met een ondernemingsplan (ook wel businessplan, bedrijfsplan) voor de kinderopvang.

In dit gratis artikel helpen we je op weg. We leggen uit waarom een businessplan zo belangrijk is in deze branche en waar het plan voor jouw toekomstige kinderopvang aan zal moeten voldoen om gefinancierd te worden. Daarnaast geven we ook enkele en kan StartBoard jou ook persoonlijk helpen. Wil je weten hoe en wat? Lees dan snel verder!

Waarom een ondernemingsplan voor een kinderdagverblijf nodig is

In een businessplan zet een startende ondernemer zwart op wit wat zijn of haar plannen zijn met het kinderdagverblijf. Naast het bieden van een prettige en veilige opvang voor kinderen is het van belang dat het bedrijf rendabel is. Dit vergt een uitgekiende strategie en een goed doordacht plan. Het is dus belangrijk dat in het ondernemingsplan wordt ingegaan op alle details die op het goed en succesvol laten draaien van de opvang van invloed zijn. Dit is voor twee zaken van groot belang. Om te beginnen krijgen jij en je medeondernemers zo een helder overzicht van waar het bij de bedrijfsvoering om zal gaan draaien. Ten tweede heb je een goed bedrijfsplan nodig om financiering te kunnen krijgen.

Een helder overzicht van hoe de kinderopvang zal gaan functioneren

Door het schrijven van een ondernemingsplan dwing je jezelf alles helder neer te zetten. Zo zal je geconfronteerd worden met punten waarop je plan nog niet helemaal waterdicht is. Dit klinkt misschien vervelend, maar we kunnen je vertellen dat het een stuk minder vervelend is dan ermee geconfronteerd worden wanneer de boel op volle toeren draait! Zo dwing je jezelf ook om overal goed over na te denken en aan ieder detail aandacht te besteden.

Het resultaat zal een plan zijn waar je altijd op kan terugvallen. En jij niet alleen: ook jouw medeondernemers of toekomstige werknemers zullen dit plan te allen tijde kunnen raadplegen om weer even te recapituleren waar het nu ook alweer allemaal om ging. Zo zal het er in de toekomst voor zorgen dat iedereen weet waar hij of zij aan toe is.

Overtuigen om te investeren in jouw kinderdagverblijf

De meeste kinderopvangcentra hebben investeerders nodig om van start te kunnen gaan. Ook voor het vinden van investeerders of het aanvragen van subsidie is een goed ondernemingsplan onmisbaar. Geen bank, gemeente of particulier zal immers willen investeren in een bedrijf dat niet rendabel is, of dat tekortschiet in het werk dat verricht wordt. Daarvoor is een document nodig dat investeerders en geldschieters overtuigt van de potentie van jouw toekomstige kinderopvang: een ondernemingsplan.

Ondernemingsplan kinderopvang

Wat moet er ten minste staan in een businessplan voor een kinderdagverblijf?

Aan de volgende punten moet zeker aandacht worden besteed bij het schrijven van een ondernemingsplan voor een kinderopvang:

  • Wie ben jij? Onthoud dat het voor investeerders vooral belangrijk is met wie ze zaken doen. Het is dus van belang dat je goed duidelijk maakt waarom jij de perfecte persoon bent om kinderen op te vangen. Heb je de juiste diploma’s? Heb je veel ervaring met de opvang van kinderen? Ken je de buurt goed? Wat is jouw pedagogische visie? Je hoeft hierbij niet al te bescheiden te zijn!
  • Personeel. Bij een kinderdagverblijf is de inzet van voldoende personeel wettelijk geregeld. Het is immers belangrijk dat er voldoende aandacht aan ieder kind wordt besteedt. Kijk hiervoor ook eens hier. Hoe ga jij ervoor zorgen dat je aan de ene kant voldoende personeel hebt om aan alle regels te kunnen voldoen, maar aan de andere kant hier ook weer niet te hoge kosten door maakt?
  • Openingstijden. Daarbij spelen ook openingstijden een grote rol. Hoe langer je open bent, hoe meer personeel je zult moeten aannemen. Maar: je moet ook zorgen dat je jouw voornaamste klanten, werkende ouders met kinderen, tegemoet komt. Daarom is het heel belangrijk dat mensen hun kinderen vroeg kunnen brengen en laat kunnen ophalen. Wat worden dus jouw openingstijden?
  • Je tarief. Met het oog op de concurrentie mag je niet te duur zijn, tenzij je iets heel bijzonders aanbiedt. Met het oog op je eigen rendement mag je niet te goedkoop zijn, omdat je anders snel failliet zult gaan. Het is dus belangrijk hier een balans in te vinden.
  • Capaciteit. Hoeveel kinderen ga je per dagdeel opvang bieden? Samen met de keuze over de inzet van personeel bepaalt dit voor een groot deel je rendabiliteit.
  • Horizontale of verticale groep? Bepaalde ouders geven de voorkeur aan een verticale groepsindeling, anderen aan een horizontale groepen. Waar kies jij voor, en waarom?
  • Veiligheid en gezondheid. Naast het maken van winst draait het bij een kinderdagverblijf natuurlijk vooral om de kinderen. Ouders willen een opvang waar ze op kunnen vertrouwen, waar het veilig is en waar hygiënisch en pedagogisch verantwoord te werk wordt gegaan. Hoe ga jij hier allemaal voor zorgen?
  • Tips bij het maken van een bedrijfsplan voor de kinderopvangbranche

  • Maak een hele goede inleiding. Wist je dat de meeste banken en investeerders niet verder lezen dan de inleiding wanneer deze slecht is? Zorg er dus voor dat deze heel goed is! Geef helder en beknopt weer wat er zo goed zal zijn aan jouw kinderopvang en hoe deze rendabel zal functioneren.
  • Neem eens een kijkje bij de concurrentie. Je bent niet de eerste persoon die een opvang voor kinderen begint. Het is daarom aan te bevelen, wanneer je dit nog niet hebt gedaan, eens te kijken hoe je collega-ondernemers dit bij andere BSO’s, crèches en peuterspeelzalen aanpakken. Hier kun je veel van leren. Probeer over te nemen wat zij goed doen, en te veranderen waar zij de mist in gaan.
  • Details maken het verschil. Dit lijkt misschien een inkopper, maar het is echt zo. Des te meer aandacht je hebt besteedt aan elk klein detail, des te kleiner de kans namelijk zal zijn dat je later voor onaangename verrassingen zult komen te staan. Investeerders weten dit en ze zullen veel sneller een plan financieren dat tot in de puntjes is uitgewerkt. Probeer dit dus te doen: werk uit wat je pedagogische visie is, hoe groot je verblijf wordt, hoeveel personeel je zal aannemen (in het begin en op termijn) en of je gaat werken met horizontale of verticale groepen.
  • Persoonlijke hulp bij het schrijven van een ondernemingsplan voor een kinderopvang

    Er rest ons verder niets dan je veel succes te wensen bij het schrijven van het ondernemingsplan voor je toekomstige kinderopvang. We hopen dat je veel zult hebben aan onze tips en dat je plan zal leiden tot een financiering en uiteindelijk tot een succesvol en leuk kinderdagverblijf!

    Toch kunnen we ons voorstellen dat je na het lezen van dit artikel nog met vragen zit. Het starten van je eigen bedrijf is immers niet niks. Daarvoor kun je altijd contact met ons opnemen. Wij bieden persoonlijke hulp op maat en kunnen je helpen met het schrijven van een ondernemingsplan en alles wat er verder nodig is om vliegend uit de startblokken te schieten.

    facebook LinkedIn

    Benieuwd naar meer? Laat het weten!

    Naam:
    Email:
    Telefoonummer:
    Interesse in:

    Op laten stellen?

    ondernemnigsplan laten maken

    Ondernemingsplan Een sterk en beknopt ondernemingsplan voor succesvolle financieringsaanvragen

    Telefoonnummer StartBoard033 2340 555