StartBoard

Ondernemingsplan schildersbedrijf maken

Voor schildersbedrijven en schilders

Er is een toenemende vraag naar schilders. Daarom is dit de perfecte tijd om te starten als zelfstandige schilder. Maar hoe pak je dit aan? Hoewel het misschien simpel lijkt, komt er toch nog heel wat kijken bij het opstarten van je eigen schildersbedrijf. Of je nu wilt starten als ZZP’er of als een bedrijf met personeel, een ondernemingsplan voor je schildersbedrijf is onmisbaar.

Vandaag gaan we in op het belang van een goed bedrijfsplan voor je nieuwe bedrijf. Daarnaast helpen we je op weg met gratis advies en tips over wat zeker niet mag missen in een goed plan. Lees dus snel verder om erachter te komen hoe jij als zelfstandige uit de startblokken kunt schieten.

Het belang van een ondernemingsplan voor een schildersbedrijf

In een ondernemingsplan werkt een startende ondernemer zijn plannen uit. Dat klinkt voor de hand liggend en eenvoudig, en dat is het eigenlijk ook. Het is echter wel belangrijk dat het plan klopt en dat de essentiële zaken aan bod komen. Zo moet duidelijk naar voren komen hoe je geld gaat verdienen en moeten de berekeningen juist zijn. Je kunt immers geen geld investeren wat je niet hebt en je moet ook zorgen dat het terugbetalen van leningen niet meer geld gaat kosten dan dat je kunt veroorloven.

Een goed geschreven ondernemingsplan helpt je op deze manier om op een rijtje te zetten hoe je succesvol zal zijn en winst gaat maken. Dit is handig voor jezelf, maar tevens onmisbaar bij het krijgen van financiering.

Voor jezelf op een rijtje zetten hoe je geld gaat verdienen doe je met een businessplan

Het lijkt eenvoudig: je koopt wat kwasten, een paar potten verf en je zoekt klanten. Vervolgens ga je schilderen, ontvangt geld, koopt weer nieuwe verf en betaalt je rekeningen. En op den duur ben je rijk en koop je een mooie sportwagen.

Zo makkelijk is het natuurlijk niet, en je zult hard, veel en vooral slim moeten werken om die sportwagen te kunnen bekostigen (en is dat eigenlijk wel nodig?). Welke kwasten ga je bijvoorbeeld kopen? En welke verf? Hoe ga je aan klanten komen? Welk tarief hanteer je? En hoeveel klanten moet je eigenlijk hebben om rond te kunnen komen?

Meer investeren in klantwinning (promotie!) zal zorgen dat je op den duur meer klanten hebt, maar niet direct. Toch zal je die promotie moeten betalen. Met welk geld ga je dat doen als je nog geen inkomsten hebt?

Het zijn al dit soort zaken waar je goed over moet nadenken en door het zwart op wit te zetten dwing je jezelf hiertoe. Je moet een startend bedrijf zien als een soort puzzel, en in een ondernemingsplan leg je al deze puzzelstukjes bij elkaar. Als de puzzel klopt, kun je van start en heb je een goede basis voor succes.

Ondernemingsplan schilder

Het binnenhalen van financiering doe je met een ondernemingsplan

Tenzij je voldoende eigen vermogen hebt om een busje, een stelling en schildersgereedschap te kunnen kopen, heb je financiering nodig. De meeste schilders werken met een lening van de bank of de gemeente, maar soms lukt het ook om een private investeerder te vinden.

Welk soort investeerder je ook gaat gebruiken, geen partij zal willen investeren in een zaak die zijn plannen niet goed op een rijtje heeft. Een investeerder zal toch graag zijn geld terug willen, en niet zelden met winst. Met een bedrijfsplan voor je schildersbedrijf laat je zien dat je serieus bent en dat je hebt uitgedacht hoe je winst gaat maken – en hoe je dus die lening zal gaan kunnen terugbetalen. Een goed businessplan is dan ook onmisbaar bij het binnenhalen van financiering voor je onderneming.

Dit mag zeker niet missen in het businessplan voor jouw schildersbedrijf

Wij hebben reeds tientallen startende zelfstandige schilders mogen helpen bij het krijgen van die eerste belangrijke bedrijfslening. Volgens ons mogen de volgende zaken absoluut niet ontbreken in een goed plan voor deze sector:

  • Wie ben jij? Of je nu als ZZP’er aan de slag gaat of personeel in dienst neemt (zie meer hierover bij het volgende punt), jij bent de persoon waar de zaak om zal gaan draaien. Zorg er dus voor dat in je plan duidelijk naar voren komt waarom jij de ideale startende zelfstandige schilder bent. Wat kun je? Hoeveel ervaring heb je? Heb je een speciale opleiding gevolgd? Werd je overladen door complimenten bij je vorige opdrachtgever? Wees hierbij vooral niet te bescheiden, maar zorg wel dat het realistisch blijft.
  • Promotie. Qua promotie zijn er twee wegen die je kunt bewandelen, en als je echt groot wilt worden kun je niet om allebei heen: mond-tot-mondreclame en online marketing. Er zijn veel zelfstandige schilders die enkel werken vanuit hun persoonlijke netwerk, omdat ze door iedereen worden aanbevolen. Mond-tot-mondreclame is dus extreem belangrijk en het opbouwen van een goede reputatie is van levensbelang voor iedere schilder. Wanneer je pas begint zal je netwerk echter vaak nog niet toereikend zijn om voldoende klanten op deze manier binnen te halen. Wat dan? Zie hiervoor het volgende punt.
  • Online aanwezigheid. Steeds meer schilders worden online gevonden. Dit kan op verschillende manieren. Facebook en met name Instagram zijn hier op dit moment goede middelen voor. Als je werk getagd wordt door een klant en één van de vrienden van je klant die toevallig ook op zoek is naar een schilder, heb je er weer een klant bij. Het maken van een website kan ook veel werk opleveren, vooral wanneer je hier goede reviews op laat plaatsen en een mooie portfolio aanlegt. Zorg er dan voor dat je optimaliseert voor Google en bijvoorbeeld gevonden wordt op ‘schilder Overvecht’. Iedereen die met Google dan een schilder zoekt in Overvecht komt bij jou terecht. Erg handig!
  • Vaste klanten. Een andere manier om veel marketingkosten te besparen is zorgen voor een vast klantenbestand. Denk bijvoorbeeld aan gemeentes of een (goedlopende) aannemer. Je hebt dan vrijwel altijd werk en hoeft niet op zoek naar nieuwe opdrachtgevers.
  • Alleen of met personeel? Misschien heb je al een groot netwerk en voldoende klanten, of anders is dit iets wat later vanzelf komt. In ieder geval komt er een punt waarop je het werk in je eentje niet meer direct aan zal kunnen. Wat ga je dan doen? Stel je werk uit en laat je mensen een paar maanden wachten? Geef je de klus weg aan een collega? Aan wie? Of neem je personeel aan? En kun je dan zorgen dat iedereen constant aan het werk is? Personeel is immers duur, maar als je het goed inzet kan het je veel opleveren! Dit is heel belangrijk om over na te denken, ook al begin je nog maar net.
  • Bedrijfsmiddelen. Kwasten en verf zijn onmisbaar, net als een busje of op z’n minst een ruime auto (met aanhanger) om op locatie te kunnen komen. Als je gevels wilt schilderen heb je ook een stijger nodig en daarnaast zal je een goede aansprakelijkheidsverzekering moeten afsluiten (in verband met die vaas die je gaat omstoten). Schaf je nieuw materiaal aan? Of ga je voor kwalitatief tweedehands? Hoeveel gaat dit allemaal kosten? Hoe hoog moet, met andere woorden, de lening dus zijn die je aan gaat vragen?
  • Ondernemingsplan schildersbedrijf

    Extra hulp bij het schrijven van een ondernemingsplan voor een schildersbedrijf.

    We hopen je met dit artikel voldoende kennis en inspiratie te hebben meegegeven om zelf je ondernemingsplan te kunnen maken. Daarbij willen we je nog de laatste belangrijke tip niet onthouden: begin gewoon met schrijven! Als het goed is weet je voldoende over je eigen plannen om een heel eind te komen.

    Kom je er nu niet helemaal uit of vind je het oprecht moeilijk om te beginnen met schrijven? In dat geval staan we altijd klaar om je te helpen en jouw toekomstige zaak goed uit de verf te laten komen. Neem vrijblijvend contact op voor meer informatie over hoe we ook jou kunnen helpen met het maken van een vliegende start!

    facebook LinkedIn

    Benieuwd naar meer? Laat het weten!

    Naam:
    Email:
    Telefoonummer:
    Interesse in:

    Op laten stellen?

    ondernemnigsplan laten maken

    Ondernemingsplan Een sterk en beknopt ondernemingsplan voor succesvolle financieringsaanvragen

    Telefoonnummer StartBoard033 2340 555