• Ondernemingsplan kinderopvang

    Bij het starten van een kinderopvangbedrijf, of het nu een kinderdagverblijf of gastouderopvang is, vormt een sterk ondernemingsplan de basis voor succes. Met een goed onderbouwd bedrijfsplan voor kinderopvang krijgt u niet alleen inzicht in uw bedrijfsstrategie en financiële doelen, maar overtuigt u ook investeerders en partners. In dit ondernemingsplan voor kinderopvang begeleiden wij u bij elk aspect, van de marktanalyse tot de financiële planning, en bieden wij u een professioneel plan op maat.

     

  • Waarom een ondernemingsplan kinderdagverblijf nodig is

    In een businessplan zet een startende ondernemer zwart op wit wat zijn of haar plannen zijn met het kinderdagverblijf. Naast het bieden van een prettige en veilige opvang voor kinderen is het van belang dat het bedrijf rendabel is. Dit vergt een uitgekiende strategie en een goed doordacht plan. Het is dus belangrijk dat in het ondernemingsplan wordt ingegaan op alle details die op het goed en succesvol laten draaien van de opvang van invloed zijn. Dit is voor twee zaken van groot belang. Om te beginnen krijgen jij en je medeondernemers zo een helder overzicht van waar het bij de bedrijfsvoering om zal gaan draaien. Ten tweede heb je een goed bedrijfsplan nodig om financiering te kunnen krijgen.

    Een helder overzicht van hoe het kinderdagverblijf zal gaan functioneren

    Door het schrijven van een ondernemingsplan dwing je jezelf alles helder neer te zetten. Zo zal je geconfronteerd worden met punten waarop je plan nog niet helemaal waterdicht is. Dit klinkt misschien vervelend, maar we kunnen je vertellen dat het een stuk minder vervelend is dan ermee geconfronteerd worden wanneer de boel op volle toeren draait! Zo dwing je jezelf ook om overal goed over na te denken en aan ieder detail aandacht te besteden.

    Het resultaat zal een plan zijn waar je altijd op kan terugvallen. En jij niet alleen: ook jouw medeondernemers of toekomstige werknemers zullen dit plan te allen tijde kunnen raadplegen om weer even te recapituleren waar het nu ook alweer allemaal om ging. Zo zal het er in de toekomst voor zorgen dat iedereen weet waar hij of zij aan toe is.

    Overtuigen om te investeren in jouw kinderopvang

    De meeste kinderopvangcentra hebben investeerders nodig om van start te kunnen gaan. Ook voor het vinden van investeerders of het aanvragen van subsidie is een goed ondernemingsplan onmisbaar. Geen bank, gemeente of particulier zal immers willen investeren in een bedrijf dat niet rendabel is, of dat tekortschiet in het werk dat verricht wordt. Daarvoor is een document nodig dat investeerders en geldschieters overtuigt van de potentie van jouw toekomstige kinderopvang: een ondernemingsplan.

    Wat moet er ten minste staan in een businessplan voor een kinderdagverblijf?

    Aan de volgende punten moet zeker aandacht worden besteed bij het schrijven van een ondernemingsplan voor een kinderopvang:

    • Wie ben jij? Onthoud dat het voor investeerders vooral belangrijk is met wie ze zaken doen. Het is dus van belang dat je goed duidelijk maakt waarom jij de perfecte persoon bent om kinderen op te vangen. Heb je de juiste diploma’s? Heb je veel ervaring met de opvang van kinderen? Ken je de buurt goed? Wat is jouw pedagogische visie? Je hoeft hierbij niet al te bescheiden te zijn!
    • Personeel. Bij een kinderdagverblijf is het essentieel om voldoende gekwalificeerd personeel in te zetten, en dit is ook wettelijk geregeld via het zogenaamde Beroepskracht-kindratio (BKR). Dit zorgt ervoor dat elk kind de aandacht krijgt die het verdient. Gebruik hiervoor de tool van de Rijksoverheid om nauwkeurig het benodigde BKR te berekenen. Het is belangrijk om in je plan aan te geven hoe je ervoor zorgt dat je voldoende personeel inzet om aan deze regels te voldoen, zonder dat de personeelskosten onnodig hoog oplopen.
    • Openingstijden. Daarbij spelen ook openingstijden een grote rol. Hoe langer je open bent, hoe meer personeel je zult moeten aannemen. Maar: je moet ook zorgen dat je jouw voornaamste klanten, werkende ouders met kinderen, tegemoet komt. Daarom is het heel belangrijk dat mensen hun kinderen vroeg kunnen brengen en laat kunnen ophalen. Wat worden dus jouw openingstijden?
    • Je tarief. Met het oog op de concurrentie mag je niet te duur zijn, tenzij je iets heel bijzonders aanbiedt. Met het oog op je eigen rendement mag je niet te goedkoop zijn, omdat je anders snel failliet zult gaan. Het is dus belangrijk hier een balans in te vinden.
    • De financiën: Een gedegen ondernemingsplan voor een kinderopvang vereist een solide financiële onderbouwing. Om investeerders en financiers te overtuigen, is het essentieel om jouw financieel plan te baseren op de meest actuele branchecijfers kinderopvang. Door deze cijfers te gebruiken, zorg je dat jouw financiële plannen realistisch zijn en aansluiten bij het gemiddelde in de markt. Dit geeft inzicht in de verwachte kosten en opbrengsten en laat zien dat jouw kinderopvang financieel levensvatbaar is.
    • Capaciteit. Hoeveel kinderen ga je per dagdeel opvang bieden? Samen met de keuze over de inzet van personeel bepaalt dit voor een groot deel je rendabiliteit.
    • Horizontale of verticale groep? Bepaalde ouders geven de voorkeur aan een verticale groepsindeling, anderen aan een horizontale groepen. Waar kies jij voor, en waarom?
    • Veiligheid en gezondheid. Naast het maken van winst draait het bij een kinderdagverblijf natuurlijk vooral om de kinderen. Ouders willen een opvang waar ze op kunnen vertrouwen, waar het veilig is en waar hygiënisch en pedagogisch verantwoord te werk wordt gegaan. Hoe ga jij hier allemaal voor zorgen?

    Tips bij het maken van een bedrijfsplan voor de kinderopvangbranche

    Maak een hele goede inleiding. Wist je dat de meeste banken en investeerders niet verder lezen dan de inleiding wanneer deze slecht is? Zorg er dus voor dat deze heel goed is! Geef helder en beknopt weer wat er zo goed zal zijn aan jouw kinderopvang en hoe deze rendabel zal functioneren.

    Neem eens een kijkje bij de concurrentie. Je bent niet de eerste persoon die een opvang voor kinderen begint. Het is daarom aan te bevelen, wanneer je dit nog niet hebt gedaan, eens te kijken hoe je collega-ondernemers dit bij andere BSO’s, crèches en peuterspeelzalen aanpakken. Hier kun je veel van leren. Probeer over te nemen wat zij goed doen, en te veranderen waar zij de mist in gaan.

    Details maken het verschil. Dit lijkt misschien een inkopper, maar het is echt zo. Des te meer aandacht je hebt besteedt aan elk klein detail, des te kleiner de kans namelijk zal zijn dat je later voor onaangename verrassingen zult komen te staan. Investeerders weten dit en ze zullen veel sneller een plan financieren dat tot in de puntjes is uitgewerkt. Probeer dit dus te doen: werk uit wat je pedagogische visie is, hoe groot je verblijf wordt, hoeveel personeel je zal aannemen (in het begin en op termijn) en of je gaat werken met horizontale of verticale groepen.

    ondernemingsplan-kinderopvang

    Persoonlijke hulp bij het schrijven van een ondernemingsplan voor een kinderopvang

    Er rest ons verder niets dan je veel succes te wensen bij het schrijven van het ondernemingsplan voor je toekomstige kinderopvang. We hopen dat je veel zult hebben aan onze tips en dat je plan zal leiden tot een financiering en uiteindelijk tot een succesvol en leuk kinderdagverblijf!

    Toch kunnen we ons voorstellen dat je na het lezen van dit artikel nog met vragen zit. Het starten van je eigen bedrijf is immers niet niks. Daarvoor kun je altijd contact met ons opnemen. Wij bieden persoonlijke hulp op maat en kunnen je helpen met een ondernemingsplan laten maken en alles wat er verder nodig is om vliegend uit de startblokken te schieten.