StartBoard

Ondernemingsplan kapperszaak schrijven

Zelfstandig kapper, kapster of kapperzaak

Ondernemingsplan kapsalon schrijven

Heb je de knoop doorgehakt en besloten om voor jezelf te beginnen als kapper of kapster? Dan is het schrijven van een ondernemingsplan voor je kapsalon de eerste stap op weg naar een succesvolle zaak. Een ondernemingsplan wordt ook wel businessplan of bedrijfsplan genoemd en is onmisbaar bij het krijgen van financiering in deze branche. Ook helpt het je om helder te krijgen op welke manier jouw toekomstige kapperszaak goed zal gaan draaien.

Erg vaak zien we namelijk dat de droom die uitkomt wanneer kapsters en kappers hun eigen zaak openen al snel een nachtmerrie wordt. Er komt te weinig geld binnen, waardoor de huur niet betaald kan worden en de leningen niet kunnen worden terugbetaald. Daarom kunnen we dit niet genoeg benadrukken: zorg voor een goed ondernemingsplan voor je kapperszaak, zodat de werkelijkheid net zo mooi zal worden als je droom. Waarom dit zo is? En hoe je dit doet? Lees snel verder om daar achter te komen!

Ondernemingsplan kapsalon

Waarom een ondernemingsplan voor een kapsalon?

In het businessplan zet jij als startende ondernemer op een rijtje wat je plannen zijn met de kapsalon. Je wilt je klanten uiteraard zo goed en zo mooi mogelijk knippen. Je wilt ze laten stralen als nooit tevoren met hun nieuwe en door jou aangemeten kapsels. Het moet gezellig zijn in je salon, en mensen willen lekkere koffie drinken en goed advies krijgen. Het is de uitdaging van alle ondernemers in de kappersbranche om dit te doen én daarbij ook nog winst te maken. Je wilt immers kunnen leven van je kapperszaak.

In het ondernemingsplan werk je dit allemaal uit. Dit is voor jou en je medeondernemers erg belangrijk, maar ook voor banken, gemeenten en andere investeerders.

Een plan van hoe de kapsalon winstgevend zal gaan functioneren

Je moet je kapperszaak zien als een soort puzzel. Je hebt allemaal puzzelstukjes: een pand, (goed betaald) personeel, producten, lekkere koffie, gezelligheid, een lening, aflossing enzovoorts. In hoeverre jij kunt slagen als een succesvolle zelfstandige kapper of kapster hangt voor een groot deel af van hoe je deze puzzel oplost en hoe je al deze stukjes samenvoegt.

Dit doe je voordat je begint en breng je in de praktijk met het schrijven van een ondernemingsplan. Door het zwart op wit te zetten dwing je jezelf over ieder detail na te denken. Die zaken waar je misschien voorheen wat licht over had gedacht blijken toch wat meer uitwerking te vergen. Zo creëer je een waterdicht plan dat bijna een garantie zal zijn voor succes.

Daarbij is het wel belangrijk dat iedereen er zich ook aan houdt. Hier komt dan een ander voordeel van een businessplan om de hoek kijken. Het is immers een tastbaar document. Je kunt het uitprinten en in de toekomst aan iedereen laten zien die twijfels heeft over de gang van zaken in de kapsalon. Zo zul je altijd een plan hebben waar jij en je medeondernemers op kunnen terugvallen in tijden van twijfel.

Overtuigen om te investeren in jouw kapsalon

Daarnaast is een goed bedrijfsplan nodig om financiering te kunnen krijgen voor jouw kapsalon. Een bank zal immers alleen geld aan jou willen uitlenen wanneer ze er van uit kan gaan dat ze dit bedrag terug zal krijgen. Hetzelfde geldt voor gemeenten en andere investeerders. Zonder goed plan, waarin duidelijk naar voren komt hoe jij met je kapperszaak geld gaat verdienen, zullen zij je niet willen helpen. Ook de pandeigenaar van het pand waarin de kapperszaak gevestigd zal worden kan vragen om een ondernemingsplan.

Dit komt aan bod in een goed bedrijfsplan voor een kapsalon

In ieder goed ondernemingsplan voor een kapsalon (lees: een plan dat gefinancierd zal worden en waar je op kunt terugvallen) dienen zeker de volgende punten niet over het hoofd te worden gezien:

  • Wie is de ondernemer? Voor investeerders en mensen die met jou samen willen werken is het belangrijk om te weten met wie ze zaken doen. Zorg dus dat duidelijk uit jouw plan naar voren komt waarom ze in jou moeten investeren. Dus geef antwoord op vragen als: wie ben jij? Heb je veel werkervaring? Heb je de goede diploma’s? Ben je supersociaal en maak je van iedere knipbeurt weer een feestje voor de klant? Hierbij hoef je vooral niet bescheiden te zijn (maar zorg wel dat het realistisch blijft).
  • Hoeveel stoelen? Het aantal stoelen bepaalt de maximale bezetting van jouw zaak, maar ook hoe groot en ruim de zaak zal zijn. Een kleine zaak met veel stoelen zal al snel erg vol en druk worden, maar wel goedkoop. Een grote zaak met weinig stoelen is duur, maar zal wel als prettig worden ervaren. Het is belangrijk hier een goede afweging bij te maken.
  • Personeel. Personeel zal waarschijnlijk je grootste kostenpost worden en dit hangt erg samen met het aantal stoelen dat je gaat neerzetten. Ook hiervoor geldt dat meer personeelsleden als prettig zal worden ervaren, vanwege kortere wachttijden. Bovendien kun je zo meer omzet draaien. Aan de andere kant is personeel duur. Ook hier zul je dus een goede en doorrekende afweging in moeten maken.
  • Openingstijden? Wanneer ga je open, en wanneer ga je dicht? Ga je open op maandag, wanneer andere kappers dicht zijn? Ook dit zal erg uitmaken voor je omzet, maar ook hoeveel personeel je moet aannemen.
  • Welke doelgroep? Veel kapperszaken maken de fout om hier geen keuze in te maken. Zeker in de stad vallen veel kapsalons hierdoor tussen wal en schip. Richt je bijvoorbeeld op jonge mensen en zorg voor een frisse en trendy salon of focus op oude vrouwtjes en zorg voor lekkere koffie en veel roddelblaadjes.
  • Gezelligheid. Hierbij aansluitend is het belangrijk om een goede sfeer te creëren in je zaak. Niet alleen de koffie is belangrijk: de hele zaak moet jouw doelgroep aanspreken. Hoe ga je dit aanpakken?
  • Online vindbaarheid. Veel mensen gaan tegenwoordig online op zoek naar een kapper. Ze zoeken bijvoorbeeld op ‘Kapper Amersfoort’ in Google. Hoe ga je zorgen dat ze dan bij jou komen?
  • Offline vindbaarheid (locatie). Je moet geen kapsalon beginnen op een verlaten industrieterrein. Maar waar wel? In het centrum van de stad? Dit is duur, maar kan je wel meer klanten opleveren. In een woonwijk is goedkoper qua huur, maar zal dan weer minder klanten trekken. Een belangrijke, maar moeilijke keuze dus!
  • Een gevarieerd maar selectief aanbod. Het is belangrijk dat je meer kunt aanbieden dan alleen knippen en föhnen. Te denken valt aan bijvoorbeeld kleuren, krullen en scheren. Kijk daarbij wel uit dat je niet doorschiet. Ga niet én een speciale barbier aannemen voor scheerbeurten, én een specialiste in het verven van haar in duizend verschillende kleuren én investeren in een speciale krulmachine. Maak (zeker in het begin) een selectie. Focus hierbij ook op de wensen van jouw doelgroep.
  • Losse producten. Het verkopen van losse haarproducten kan erg winstgevend zijn voor een ondernemer in deze branche. De kunst is om deze aan de man (en vrouw) te brengen. Hoe ga jij dit aanpakken?
  • Ondernemingsplan kapper

    Tips bij het schrijven van een ondernemingsplan voor een kapsalon

    Tot slot hebben we nog enkele belangrijke tips die jou zullen helpen bij het maken van het perfecte ondernemingsplan. Om te beginnen adviseren we je om een goede inleiding te schrijven. Iedereen leest als eerste de inleiding, vooral investeerders. Wanneer deze niet goed is, lezen ze waarschijnlijk helemaal niet verder. Zorg er dus voor dat hier al duidelijk wordt dat jouw plan echt een topplan is.

    Daarnaast hoef je niet het wiel opnieuw uit te vinden. Je bent niet de eerste starter in de kappersbranche. Neem dus eens een kijkje bij de concurrentie, en kijk hoe zij dit hebben aangepakt. Zeker wanneer je jouw zaak niet direct naast die van hen wilt openen, zullen ze je ook nuttig advies willen geven.

    Zorg er ook voor dat je niet te vaag blijft. Wees concreet bij elk facet van je plan. Schrijf niet dat je personeel gaat aannemen, maar specificeer precies hoeveel personeelsleden en hoeveel uur deze samen gaan werken en bij voorkeur ook nog wanneer. Schrijf niet dat je gaat werken met producten, maar vertel welke producten je wilt gaan gebruiken (welk merk), enzovoorts.

    Hulp nodig bij het schrijven van je kapsalon businessplan?

    We hopen dat we je met dit artikel een heel stuk op weg hebben geholpen. Ook wensen we je veel succes met het schrijven je plan en het maken van een vliegende start als kapper of kapster. Zijn er dingen onduidelijk of kom je er gewoon niet uit? Aarzel dan vooral niet om contact op te nemen.

    Bij StartBoard hebben we al veel ambitieuze jonge (en oude trouwens ook) kapsters en kappers geholpen bij het waarmaken van hun droom. Wij geven persoonlijk advies op maat en helpen bij het maken van een ondernemingsplan dat vrijwel zeker gefinancierd zal worden.

    facebook LinkedIn

    Benieuwd naar meer? Laat het weten!

    Naam:
    Email:
    Telefoonummer:
    Interesse in:

    Op laten stellen?

    ondernemnigsplan laten maken

    Ondernemingsplan Een sterk en beknopt ondernemingsplan voor succesvolle financieringsaanvragen

    Telefoonnummer StartBoard033 2340 555
    Telefoonnummer StartBoard033 2340 555